Dag 1. Resan ner till Köpenhamn (9.8.13)

Tredje dagen på jobb i augusti. Idag kör YA!s vuxenutbildning igång på allvar med avdelningarnas introduktionsdag. Jag återgår till jobbet om två veckor. Kl 15 for jag in till Frida i stan. Familjen förde oss till flyget som avgick kl 17.20 till Stockholm. I Stockholm sökte vi upp en Diners lounge. Jag hade skaffat kort och ville pröva på deras service. Vi satt där i lugn och ro och vid 21-tiden avgick flyget till Köpenhamn.

847

Det var mörkt när vi kom fram. Vi tog metro/tåg in till Köpenhamn. Byggnadsarbeten gjorde att den inte stannade där vi skulle av, dvs i Norreport. Vi fick alltså söka oss ett nytt S-tåg till Norreport. När vi kom fram till Norreport började vi söka Hotel Jörgensen. Och vi sökte och sökte, gick hit och dit. Till slut tänkte vi ta en taxi men det fanns inga lediga så vi gick in till en restaurang för att fråga vägen. Vi var otroligt nära, hotellet låg ett kvarter bort. Det var massor med festande ungdomar i farten i Norreport. Det är ju fredag!

Första intrycket var svettigt. Åtminstone de två killarna i receptionen var svettiga och lite stressade. Mitt i betjäningen skulle den ena gå hem och instruera den andra om nuläget. Klockan var 24.00. Vi hade bokat hostelplatser och gick ner till vår sovsal som var för 4 pers. Dit hade Sopia från Spanien just också kommit. Hon bodde nu i Tyskland och skulle ut och träffa sina vänner i Köpenhamn. Sopia hade jobbat i Köpenhamn tidigare. När hon fick höra att vi är från Finland berättade hon med inlevelse om att hon en tid under studietiden bott i närheten av Björneborg. Sophia for ut med vännerna och vi kröp till kojs i ett jättevarmt rum. Sopias natt med vänerna avslutas vid 06- tiden på morgonen….Då hade vi sovit gott i många timmar.