Dag 6 Marseille (14.8.2013)

Det är beckmörkt halv sex när telefonlarmet väcker oss. Packa ihop det sista, kaffe i köket och iväg med Marie-Jeannes Renault till tåget. Det ljusnar snabbt. Nu är vi sen utan guide! det har varit bekvämt och avslappnande att ha haft Marie-Jeanne som guide de senaste dagarna.

Dagens mål är hamnstaden Marseille och tågen är följande:
Beaune-Lyon 06:59-8.44. Byte.
Lyon-Marseille kl 9.20-12.45. Dagens tåg är regionaltåg som annars är helt ok. Aj, jaa elektroniska cigaretter tycks vara tillåtna på regionaltågen i Frankrike. Nu förstår jag varför VR alltid säger att de inte är tillåtna i Finland. Tack för det VR!

Lyon är Frankrikes andra största stad efter Paris. Vi stannade inte i Lyon annat än för tågbyte.

Landskapet ändrar, ännu mer solrosor. Vinodlingarna är inte lika välskötta som längre norrut. Det blir torrare, mer medelhavsväxter, vitare berg, höga höjder, en flod, mycket vass. Såg ett kärnkraftverk och vindmöllor nedanför. Vilken kombination!

Det är varmt i tåget. Väl framme är det ännu varmare för en nordbo. Marseille är en hamnstad och här är det inga små träbåtar som är pop. Snarare stora motorbåtar och segelbåtar. Vackert. Mycket folk. Stranden proppfull. Hostellet ligger nära hamnen och är en pärla. Det heter Vertigo. Vi har ett fyra-personers rum med taklucka och också annan luftkonditionering. Jag var rädd för att det skulle vara varmt, men där misstog jag mej. Det fanns också ett bra kök där en del dukade upp egen mat. Disken skulle man sköta själv.

IMG_4592IMG_4613IMG_1321IMG_1322IMG_4651IMG_4641IMG_1353IMG_1354

Vi gick ner till stranden. Det var mycket folk på den lilla simstranden nedan om fortet.

Vi besökte ett fort och turistbyrån tipsade om ett tåg som gick upp till Notre Dame de la Garde Basilica. Längs branta gator med fin utsikt. Uppe var utsikten ännu mer magnifik. Marie-statyn på toppen är över 10 m hög och den lyste klar med sin guldfärg. Marseilles är förresten Europas kulturhuvudstad 2013 och det syntes att staden hade fixats till för ändamålet.

IMG_1338IMG_1331IMG_4668

Bland de stora motor- och segelbåtarna sågs små, små fiskebåtar. På morgnarna kommer fiskarna in med fångsten i hamnen. Vi såg inte det men passade på att gå på fiskrestaurang och äta musslor respektive havssallad med fisk. Gott!

Hostellet Vertigo var nära hamnen. Bra plats. Wifi fungerade inte i rummet vi sov i för det var högt uppe men nere i receptionen fungerade det bra. Efter att vi kommit till hostellet på kvällen vid niotiden bokade vi hostel för följande natt och också för veckoslutet i Cinque Terre. Det borde vi ha gjort tidigare. Området är pop och det var inte det lättaste att hitta ett hostel. Många hade inte två nätter lediga längre. Vi fick överge tanken om övernattning till hostelpris för att kunna bo där två nätter. Nu tror vi i alla fall att vi har bokat en lägenhet i Cinque Terre.Spännande att se vad det är!

I Marseille åkte vi metro mellan tågstationen och hamnen. Och ja, vi köpte Marseilletvål fast vi måste vara sparsamma med shoppingen med tanke på ryggsäckens vikt.