Dag 9 Cinque Terre (17.8.2013)

Idag ska vi ut och vandra! På med bekväma skor. Simkläder och vatten med och sedan iväg. Vi tänkte oss först upp i bergen längs en markerad rutt men det var nog för varmt för en sådan tur. Så vi gick ner till byn igen och började om. Och tur var det för det var tillräckligt utmanande och spännande ändå att gå mellan byn Vernazza och Monterosso. Om man ska ut och vandra där ska man varken ha anlag för svindel, höjdskräck eller dålig balans. Rutten var bra utmärkt, den gick uppåt och neråt, ibland fanns trappor av natursten, ibland bara en stig av morän. På vissa ställen var stigen bredare men ibland var det just och just att en person kunde ta sig fram. Man skulle verkligen se upp för på en del ställen saknades skyddsräcke och ett fall skulle ha haft förödande utgång.

Frukost med parmaskinka och italiensk ost.

Vår by Vernazza.

IMG_5131IMG_5120IMG_5154IMG_5160IMG_5119IMG_5163

Men utsikten var bedårande! De fem byarna är ett av Unescos världsarv FOR HUMANITY. Det blev godkänt Av Unesco 1997 dvs samma år som Kvarken (www.kvarken.fi). Området har formats av de jordbrukare som har brukat och odlat på de branta sluttningarna. De har byggt vandringsgångar upp till odlingarna och stenmurar som har gjort det möjligt att odla i de branta sluttningarna. För transport av produkter upp och ner fanns enkla mekaniska transportanordningar. På vissa ställen sågs också vattenslangar som tranporterar vatten till odlingen. Vad odlades då? Vi såg främst vindruvor, oliver och citrus.

Dessa av jordbrukare byggda stigar är nu de som turister liksom vi använder som gångstigar för att vandra mellan byarna. Den vandring som vi gjorde skulle enligt kartan ta två timmar. Det gick något fortare och var absolut värt tiden trots att svetten rann. Vi vet inte vad temperaturen var men det var minst 30 grader.

I Monterosso finns en fin sandstrand. Där var relativt mycket folk men det var otroligt skönt att ta ett dopp efter vandringen! Det var värt att bära på handduken och simkläderna.

Monterossos sandstrand.

IMG_5179IMG_5187IMG_5207IMG_5322

Efter en hel dag ute i solen.

Senare på eftermiddagen och kvällen besökte vi de andra byarna. Byarna ligger från norr i ordningen Monterosso ( störst), Vernazza, Corniglia (högt uppe på ett berg med hundratals trappor upp ), Manarola, Riomaggiore. Vi började längst ner i Riomaggiore. Där finns ett skyddat marint havsområde. Simstranden med rundsten finns i det skyddade området. Vattnet var mycket klart och det var uppfriskande att simma och vila en stund på stranden. Jag känner en viss oro för att mängden turister kommer att förstöra dessa områden eller klarar det faktiskt naturen av ett så hårt tryck som nu åstadkoms?

Riomaggiore:

IMG_5224IMG_5225IMG_5230IMG_5237IMG_5279

Vi hade tänkt vandra den kända rutten, den sk kärleksstigen Via Dell Amore mellan Riomaggiore och Manarola men den var stängd på grund av underhållsarbete för att förbättra säkerheten. Vandringsstigen såg bredare och finare ut än den vi gått och jag kan anta att mängden som går just den här biten är stor eftersom den var så kort som 25 minuter. Detsamma gällde leden mellan Manarola och Corniglia. Den var längre men också stängd. Skyltningen att leden var stängd var minimal. Vi träffade många som hade samma åsikt.

I Manorola vandrade vi runt. Där fanns ingen simstrand, endast stora klippor att ta sig i havet från eller en brygga.

IMG_5302DSCN4271IMG_5293

Corniglia var den minsta byn men upplevelsen att ta sig hit via en otalig mängd trappor gör att man minns den staden. Väl uppe fanns det en kyrka, bostadshus och restauranger. Tyvärr såg vi inte de större terassodlingarna i Corniglia. I byn Corniglia finns ingen simstrand eftersom den låg högt uppe.

IMG_5313IMG_5312IMG_5347IMG_5349DSCN4266

Det går att besöka de fem byarna genom att ta en färja eller båt som besöker byarna. En biljett kostar 25-30 euro..

På kvällen beställde vi en frutti di mare på en av Vernazzas restauranger och det här fick vi.. Speciell med hela räkor och musslor men god var den!