Dag 13. Salzburg & Berchtesgaden (21.8.13)

Det är mörkt och kyligt när vi stiger ur tåget i Salzburg, Österrike. Brrr! Nu är jag glad att jag har släpat runt på varmare kläder alla dagar. Det blev en tidig morgonkaffe och vi tog första bussen för dagen ut till hostellet som vi har bokat. Där finns sköna soffor att vila i och fast vi inte ännu kunde checka in fick vi wifikoderna och kunde läsa Vasabladet, epost, väderprognos och planera den kommande dagen.

Trots att det var lite disigt men soligt tog vi bussen över till Tyskland, till nationalparken Berchtesgaden. Det tog 45 minuter med buss att åka dit och det märktes att vi var i Syd-tyrolen både med tanke på hus och kläder. Luften var frisk och skön. På turistinfon fick vi bra betjäning och fina kartor och broschyrer. Följande buss tog oss till Jennerbahn varifrån vi tog linbanan upp till Jenner 3000 meter över havet. Wow vilka vyer! Ett bedårande alplandskap som används både sommartid för vandring och vintertid för skidåkning. Böljande fina betesängar som möter hårt berg och skog. Sjön Könnigssee med sitt turkosa vatten finns på många bilder och bloggar och var otroligt vacker från toppen av Jenner. Där var människor i alla åldrar både de som bar spädbarn på ryggen upp till äldre aktiva seniorer.

IMG_5681IMG_5696IMG_5716 IMG_1533

Kön till liften upp till Jenner var enorm. Vid middagstid är det som mest folk så åk hellre tidigt på morgonen eller senare på eftermiddagen om du vill slippa köa. Sista liften upp är dock kring 6-tiden.

IMG_5701IMG_5711IMG_5743 IMG_5815IMG_5805-001IMG_5808IMG_5778IMG_5775IMG_5750IMG_1571IMG_5790-001

När man tog linbanan upp kunde man också stiga av vid 1800 meters höjd över havet och vandra vidare därifrån. Vi såg inga betande djur på nära håll men vi såg tydliga spår av att området var betat av nötkreatur. Floran var riklig och mångsidig.

Efter turen till Jenner gjorde vi en kort 1 timmes vandring från sjön Königssee. Här var vandringsleden bredd och har stadiga ledstänger där det är brant. En stor kontrast till vandringslederna i Cinque Terre.

IMG_1574IMG_5826IMG_1580IMG_5845IMG_5851IMG_5859-001IMG_5836

Tidigare skrev jag om att människorna i Nice hade flip-flop. Här hade skoindustrin gjort goda affärer och sålt vandringsskor till majoriteten av besökarna. Alla såg inte ut att vandra speciellt mycket men utrustningen var i skick med vandringsstavar och allt. Många vandrade dock långa sträckor. Vi träffade en flicka från Estland som idag skulle vandra från Berchtesgaden över till Österrike. Hon beräknade vara framme efter några dagar och bar givetvis både packning och tält på ryggen.

Efter middag på hostellet vandrade vi runt i de gamla delarna av Salzburg. Det är en vacker stad. Eftersom det är Mozarts födelsestad uppmärksammas både Mozart och musik. Hundratals människor var samlade i centrum för att från en storbildsskärm följa en inbandad operett. Musiken ljöd mellan husen och stämningen var speciellmed de upplysta vackra husen runt folksamlingen.

IMG_5886IMG_1589IMG_1586IMG_1585

Hotel Jufa, där vi bokat hostelplats var stort och populärt och alla ålderskategorier var representerade. Platsen kan rekommenderas för resande familjer men också andra. Det var rent och frukost ingick i övernattningen. Det finns också tvättmaskin för resenärer som behöver fräscha upp packningen. Men det var fullbokat så till den grad att vi som bokat ett 8 personers rum för kvinnor hamnade i ett rum där vi var enda kvinnorna. Men det är något speciellt med människor som reser runt och sover på hostell. Könet har sekundär betydelse. Reseupplevelserna är det viktiga.

Tyvärr fanns endast ett uttag som kunde användas för att ladda telefon och läsplatta i rummet och med 8 personer i rummet förstår du hur populärt det uttaget var. I matsalen och vid receptionen fanns fler uttag men vi hann inte riktigt få vår utrustning laddad.