Gozo

Efter att ha turistat på Malta några dagar var det dags att packa ihop och resa vidare till den lilla ön Gozo. Till Gozo åker man med färja och den resan räcker ca 20 minuter. Det blåste hårt när vi åkte över men från soldäck kunde vi se ön Comino som är känd för sin blåa lagun. Comino ligger mellan huvudön Malta och Gozo.

Som turist ser du mycket mer av Gozo om du har bil. Men det är vänstertrafik. Anna-Lena hade bokat bil till oss och Peter som är van att köra både buss och skogsmaskin körde gärna längs de smala vägarna. Lite spännande var det ändå i början – att hålla sig på ”rätt sida” alltså. 20140429-141345.jpg

Det är nästan mera ”landet” än Vallgrund. Vi bor i ett hus som heter Rebekkah och hyrs ut av Gozo villages. Vi har fin utsikt över små fält med olika grödor och ser havet. Närmast finns åkrar med grönsädsensilage som faktiskt skördades på kvällen som vi kom. Det finns också små åkrar med grönsaker ss. sallad, purjo, potatis, bönor, tomater och olika blommor mm. Växelbruk är vanligt och på flera åkrar växer nu olika arter av ärtväxter. Vickern blommar också vackert nu. 20140501-113839.jpg

Speciellt två saker har gett upphov till en del funderingar här. För det första de olika förutsättningarna för att bedriva jordbruk i vårt gemensamma EU och för det andra skyddsområden i Natura 2000.

Jordbrukarna och befolkningen lever tätt inpå varandra här. Det ser inte ut att finnas något regelverk för hur långt ifrån bebyggelse djur ska finnas. Flera ladugårdar fanns i tätt bebyggda områden. Åkerarealerna är små och maskinparken likaså. Utbudet i de små matbutikerna varierar men i butiken närmast oss finns till och med köttdisk. Färska, lokala grönsaker finns nästan i varje butik. Råvarorna är fina och färska och det är förmånligt. T.ex. korven är köttig, kryddig och god. 20140501-125556.jpg

I Finland skyddar vi våra Natura2000 -skyddsområden så att både lokalbefolkning och turister har svårt att röra sig i dem. På Gozo har vi nu besökt två av de mest kända sevärdheterna dit turister vallfärdar och som är Natura 2000-områden.

Det första är det välkända Azuriska fönstret som är en geologisk och geomorfologisk sevärdhet. Enormt vackra klippor som har formats av hav och vind. Det andra är den röda sandstranden Ramla Bay. Här bildas sanddyner som med sin framfart täcker över växter vilket leder till att ett nytt landskap växer fram. De värdefulla sanddynerna med dess arttypiska flora och fauna åtskildes från den del där turisterna fick röra sig med ett enkelt rep. Här var det alltså inte några överdådiga begränsningar på rörelsefriheten trots att en sanddyn är känslig.

Ännu några ord om fågellivet här: sparvar finns det gott om. De väcker oss varje morgon med sin sång. En har t.o.m. byggt bo i ventilationskanalen från en av husets toaletter. Varje morgon efter soluppgången vid sextiden hör vi skott. Vi tror att det är fåglar som jagas. En av Maltas mer kända rätter är kanin kokt i vitt vin. Men några kaniner eller harar har vi inte sett. Konstigt! Jaktsäsongen avslutas sista april. Här kan du läsa ett inlägg om jakten av Svenska yle.

I Gozos största stad, Victoria eller Rabat, som den också heter, finns en mycket gammal stadsdel Cittadella. Här ser du några bilder från katedralen i Cittadella.

20140501-115920.jpg Här kommer några fler bilder från Vicoria. 20140501-122227.jpg

Nu får det vara slut på skrivandet för tillfället ! Klockan närmar sig åtta och det är dags för morgon-motionsrunda i Gashris omgivning. Det här är en må-bra-resa och det är uppiggande att börja dagen med en lätt joggingtur eller rask promenad.

Den sista hela dagen på Gozo körde vi söderut till en liten, liten strand som hette Hondoq. Där var det lä att sola och bada i det klarblåa vattnet. Vi tog en båt ut till ön Comino. Den är känd för sin blå lagun. Det var ett fint utflyktställe om än fullproppat med solbadande turister på den minimala sandstranden. I övrigt är Comino en trädlös stenö med några bofasta personer. I havet fanns maneter som det gällde att akta sig för. Det var en fin dag i solen.

Sista kvällen blev det en Malta-inspirerad middag hemma. Menyn bestod bland annat av gräddade pastizzi med ricottaost, grönsallad med förutom sallad, färska och soltorkade tomater, squash, paprika serverad med färsk Gozo-ost. Stekt lök och smörstekta färska bönor i vitlök. På terassen fanns en grill och där grillades kött, både nöt och gris. Så nu har också vi inlett grillsäsongen. Till köttet hade vi köpt två olika såser, en med salami och en med ost. De smakade annorlunda än de såser vi är vana med men de var helt ok ( enligt mig). Efterrätten var också maltesisk, söt och mycket speciell.

20140501-120455.jpg 20140501-122042.jpg

På valborgsmässoafton uppvaktades jag av sjungande medresenärer. Tack! Efter frukost var det bara att börja packa ihop och påbörja resan hemåt. Alltid händer det något och just idag 30.4.2014 hade den ena av de färjor som trafikerar mellan Gozo och Malta gått sönder så vi kom iväg en timme senare än beräknat från Gozo och kom till flygplatsen 1h och 20 minuter innan vårt plan skulle avgå till Frankfurt. Allt bagage fick en extra märkning som var gul det stod HOT på. Tur att flygplatsen på Malta är liten så att vi hann. Det kändes till och med som att vi hade mycket tid där.

Vi flög förresten den här resan med Lufthansa. Serveringen var bra. Som på den gamla goda tiden förr med Finnair.

Vi har haft en fin semestervecka och är nu redo för den finländska sommaren. Hoppas den blir fin! Vi är nu nyladdade med energi!