Vi lämnar Ios

19.8.2014. Nu lämnar vi party-ön Ios och Frida och Caroline åker vidare till ön Naxos. Naxos är den största ön i cykladerna. Ellinor, Anna-Lena och jag åker tillbaka till Santorini. Vi packar ryggsäckarna och åker ner till stranden som finns bredvid hamnen. Under dagen ser vi den ena färjan efter den andra anlägga hamnen. Segelbåtar och lyxiga yachter kommer också in till kvällen.

Vi kunde konstatera att det gäller att vara i tid till färjorna för de var otroligt snabba att lägga ankar, backa in, ta ut och in passagerare och sen åka iväg igen. Frida och Caroline kom iväg planenligt till Naxos men vår färja som visade sig vara en snabbgående katamaran med namnet Seajet 2 var 2 h och 15 minuter försenad. Det gick ingen nöd på oss i en av hamnens tavernor utan vi fick iaktta båtlivet i hamnen. När färjan väl kom var det snabba ryck med att ta ombord passagerare och åka vidare. Det blåste ca 12 m i sekunden under tisdagen men färjan körde hårt. Anna-Lena mätte hastigheten som var hela 67 km i timmen. Färden gick bra för vi hade ”undan vind”. Det tog 40 min att komma från Ios till Santorini. Enligt uppgift är Seajet ofta sen för den kör dygnet runt.

WP_20140819_15_24_35_Pro

När vi kom in till Athinos Port tog vi lokalbussen till Fira. I Fira gick vi upp till klippkanten med alla fina restauranger där kunderna förutom mat får njuta av en underbar havsutsikt.

Från Fira åkte vi lokalbuss ut till Perissa där vi hade bokat rum på Villa Roula. Klockan var närmare tio på kvällen innan vi var framme i Perissa. Vi fick ett minst sagt annorlunda rum, som vi fick byta följande dag eftersom vårt första rum saknade kokplatta. Du kanske undrar varför vi behöver kokplatta – svaret är enkelt; vi äter ägg till frukost. I övrigt går vi alltid till byns bageri på morgonen och hämtar goda pajer som t.ex spenat-, fetaost- eller moussakapaj.