Santo Wines, Perissa och Naxos

Eftersom vi nu är på olika öar berättar vi turvis om vårt program.

Anna-Lena Ellinor och Christel på Santo Wines och i Perissa:

Onsdagen var varm. Efter att ha läst och funderat på olika alternativ till dagsprogram föll valet på vingården Santo Wines. När vi var på Santorini och rörde oss mellan olika platser var det lokalbussen som skötte transporten. Lokalbussen hade alltid en konduktör. Konduktörens yrkesskicklighet när det gällde kundbemötande varierade, de flesta var riktigt vänliga men några skulle vi helst ha väglett till ett annat yrke.

WP_20140820_12_44_04_Pro

Santo Wines ligger mellan Perissa och Fira och har en mycket vacker utsikt. På Santo Wines fanns flera olika program, t.ex. att delta i guidad tur, se på film om vinproduktion eller smaka på olika viner.Eftersom utsikten var oförglömlig och vingården hade sett en nisch i att ordna bröllop råkade vi också se en vigsel på vingården. Det är 3-4 vigslar per dag där så platsen är minsann populär. Vigselplatsen syns långt till höger.

WP_20140820_13_09_54_Pro

En av dagens brudar:

WP_20140820_16_05_17_Pro

WP_20140820_15_41_14_ProOvan ingången till vigselplatsen och nedan själva vigselplatsen. Den som syns på bilden hör till vårt gäng och gifte sin INTE.

WP_20140820_15_34_51_Pro

WP_20140820_13_15_23_Pro

Av programutbudet på Santo Wines valde vi vinprovning. Man fick välja på en tasting med 6, 12 eller 18 olika vinsorter. Man fick givetvis också välja att smaka endast ett vin. I tastingen ingick lite bröd, en god tomatröra och ost. Det är absolut värt att besöka vingården! Det fanns goda och mindre goda viner med i tastingen. Överlag är vinet på Santorini bra jämfört med många andra platser.

WP_20140820_13_39_56_Pro

WP_20140820_14_09_58_Pro   WP_20140820_14_10_41_Pro

WP_20140820_13_39_43_Pro   WP_20140820_13_40_19_Pro   WP_20140820_16_12_02_Pro

Eftersom vi inte deltog i någon guidad tur fick vi aldrig svar på varför vinrankorna i området ser så totalt annorlunda ut än i övriga vinodlingsländer. De vi sett liknar närmast buskar som ligger längs marken. Nu är det förstås mycket torrt här i augusti men vinrankorna ser ut att lida av torka. Senare fick vi höra att de ska ligga längs marken för att vinden är så stark under året. Just när vi var på Santorini blåste det inte mycket men andar tider på året lär vinden vara vass.

Efter besöket till vingården åkte vi till Santorinis längsta strand som finns i Perissa. Sanden är svart eftersom den består av lavasand. Vattnet är klart och vackert men stranden där vi simmade var bråddjup:

WP_20140820_17_14_11_Pro      WP_20140820_17_14_17_Pro

Caroline och Frida på Naxos:

Vi började vår morgon med att dricka kaffe och äta naturell yoghurt med persika som alla andra morgnar på resan. Idag var planen att hyra moppe och åka runt på ön. Vi gick först till en uthyrning som hade kymco-mopeder eftersom ville ha en moped som vi är vana med. När vi hade valt ut en vespa och skulle betala krävde uthyrningen kreditkort. Då var det bara att gå till en annan uthyrning och hoppas på att få hyra utan kreditkort. Det fanns en annan butik direkt bredvid och där behövde vi som tur bara ha mopedkörkort för att få hyra. Efter att ha valt ut moppe och fått lite vägbeskrivningar till stränderna vi skulle åka till kom vi oss äntligen iväg men det räckte inte länge innan vi märkte hur grymt sakta vår vespa gick. Efter att vi hade kommit ut ur stan och vi ökade hastigheten började vespan hacka och fastän vi hade full gas hade vi svårt att komma förbi de som gick till fots. Vår moped gick alltså max 10-20 km/h…. Vi tänkte först att det kanske var lika bra att den gick sakta i den grekiska trafiken men när den nästan gick mer bakåt än framåt i små uppförsbackar fick vi nog och vände om. Vi stannade vid en bensinstation och ringde uthyrningen att de skulle hämta en bättre moped åt oss och bara några minuter senare kom de med en ny och vilken känsla sen när vespan gick 50km/h.

Vårt mål var Plaka beach som fanns ca 10 km från centrum. Vi körde längs kilometerlånga stränder och en camping med mängder av tält och husbilar under halmtak. Camping i södern borde man prova på!

Plaka beach sägs vara den vackraste stranden på Naxos och det tyckte vi också. Den var lugn med pulvervit sand och inte direkt längs vägen som de övriga ständerna. Efter några timmar på Plaka for vi till Agia Anna beach. Den stranden var också mycket lång men sanden var mera kornig än den på Plaka beach.

Vi åkte upp på ett berg för att kolla på utsikten över havet och på vägen dit körde vi förbi ett hotell med open pool. Där passade vi på att svalka oss och äta glass.

Gränderna i Naxos centrum var som en labyrint. Mysiga restauranger med utsikt över hamnen fanns det gott om och gamla stan är värd att besöka.

Här är några bilder från våra dagar på Naxos:

DSC_0230DSC_0128DSC_0149

Lite mindre folk som steg av i Naxos så vi var först att stiga av färjan!DSC_0205