Fler skidrutter i Ruka

Nu har vi redan varit hemma ett par dagar, men jag vill berätta om några till skidrutter som jag testade i Ruka. Eftersom det blev flera plusgrader på dagarna var det skate som gällde framom klibbiga klisterskidor.

Tisdag 22.4.2016 hade jag förmånen att skida med vännerna Kaj och Lotta, som känner Rukaområdet bra. Vuosseli-rutten med Lammintupa som pausställe är en riktigt trevlig och bra skaterutt. Många barnfamiljer åker den och tittar på hundar och renar vid kaféet. Rekommenderad skidriktning är att från Uuttusuos kafé skida till Korpikahvila och därefter till Lammintupa.

image

På eftermiddagen träffades vi alla på en solig terrass och njöt av vädret.
image
Följande skatetur blev Kuontivaara-rutten. Den går också i lätt terräng över sjöar, myrar och genom yngre tallskog. Den rutten rådde mej Kaj och Lotta att skida motsols för att få åka nedför, i stället för uppåt, under en ellinje som är flera kilometer lång. Härliga skidspår, men jag vet inte varför jag ser så allvarlig ut, jag njuter!

image

image

De övriga i familjen njöt av vädret i backen.

Sista förmiddagen i Ruka för denna gång var det strålande sol och några minusgrader. Lukas kom med på en runda till Lammintupa och utan att överdriva kan jag säga att det var hundratals skidare som njöt av skidning, uteliv och sol nästsista dagen i mars. Hit kommer vi absolut på nytt!

På vägen hem måste vi förstås kolla in utbudet vid Kuusamon Uistin inför fiskesäsongen:)

image

Frida har också bloggat om skidresan och du kan se och läsa om hennes upplevelser här.

Lämna en kommentar